Jeżeli chcesz pomóc przy remoncie naszych autobusów napisz tabor@kmtm.org.pl
Konto bankowe
Volkswagen Bank Polska S.A. - 30 2130 0004 2001 0349 0687 0001
Historia
W 2003 roku, w ramach redukcji kosztów, spółka Tramwaje Śląskie postanowiła
pozbyć się obu posiadanych pasażerskich autobusów. Wystawiono je na sprzedaż,
jednak z uwagi na zaporową cenę wywoławczą (13000 zł za Ikarusa 250 i
8500 zł za Ikarusa 260) nie znalazł się żaden chętny do ich zakupu. Czekała
je więc kasacja. Klub zdecydował się wówczas, aby przejąć oba pojazdy.
Nieodpłatne przekazanie nie wchodziło w grę, z uwagi na późniejszy podatek
od darowizny, więc autobusy zakupiono - cenę wynegocjowaliśmy na 200 zł
za sztukę i 16 grudnia 2003 r., po wpłaceniu należnej kwoty w kasie spółki,
autobusy stały się własnością KMTM.
Dwa dni później nastąpił odbiór. Najpierw z ZKT-4 Gliwice odebrano błękitną
"260-tkę", a później z ZKT-3 Bytom - "turystyka".
Dzięki uprzejmości kolegów z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na miejsce
postoju obu autobusów wyznaczono Warsztaty GKW w Bytomiu-Rozbarku. Pracownicy
Tramwajów Śląskich przyjechali autobusami na miejsce, przejazd Ikarusa
250 dodatkowo ubezpieczany był przez samochód pogotowia dźwigowego.
Niestety, z uwagi na pewne zawirowania wokół rozbarskich warsztatów,
decyzją Urzędu Miasta w Bytomiu musieliśmy opuścić tamtejszy teren. Z
uwagi na to, że autobusy stały całą zimę nie ruszane, nie była to prosta
sprawa, dodatkowe kłopoty sprawiały wąskie drogi dojazdowe do miejsca
postoju. Poprosiliśmy o pomoc Henryka Zagozdę, właściciela firmy autobusowej.
Po trzecim podejściu (w pierwszym przegubowy Ikarus, który miał pomagać
w transporcie prawie zaklinował się na wjeździe do warsztatów, a w drugim
okazało się, że nie jest tak łatwo dostać się do "250-tki" z
uwagi na zablokowany zamek w drzwiach) udało się autobusy uruchomić i
nie bez problemów (brak paliwa) dojechać w nowe miejsce postoju (przejazd
ubezpieczał Jelcz M121M nr inw. 004). Stało się to 19 lutego 2004 r. Tym
razem gościny użyczyła nam firma Silesiana mająca bazę sprzętu zimowego
utrzymania dróg w Rudzie Śląskiej-Bykowinie. Jednak z góry wiadomo było,
że jest to miejsce tymczasowe - wraz z końcem zimy do bazy wraca cały
ciężki sprzęt i nie ma w niej miejsca dla dwóch autobusów.
Dzięki uprzejmości PKM Gliwice zajezdnia tej firmy stała się
miejscem postoju dla naszych dwóch ikarusów na kolejne lata. Akcja przetransportowania
ich odbyła się 22 maja 2004 r. - ekipa mechaników wsparta pogotowiem techniczym
1168A poradziła sobie bez problemu. Ostatni raz jeden z autobusów - 260-tka
została uruchomiona 25 września 2004 r. w czasie dnia otwartego zajezdni
Gliwice - podjechał wówczas na plac z przodu zajezdni, żeby się zaprezentować.
Dane statystyczne
Ikarus 250.53 - rok prod.:
1972, nr podw.: 2505326271
1972-1979: PBP Orbis O/Gliwice, nr rej. SV 0300, nr inw.
XXXV 1979-1991: WPK Katowice ZK-3 Radzionków, nr rej. KAD 550S,
nr inw. 523A 04.01.1985: WPK Katowice ZNA-10 Mikołów, naprawa główna 1991-2002: PKT Katowice ZKT-3 Bytom, nr rej. KBB 4754, nr
inw. 301A 2002-2003: Tramwaje Śląskie S.A. ZKT-3 Bytom, nr rej. SK 58519,
nr inw. 301A od 2003: KMTM Chorzów Batory, nr rej. SK 58519, nr inw.
523A
Ikarus 260.04 - rok prod.:
1981, nr podw: 2600419815135
1981-1988: WPK Katowice ZK-9 Oddz. Aut. Rybnik, nr rej. KAF
765E, nr inw. 60 14.02.1989: WPK Katowice ZK-5 Katowice, przebudowa na pog. sanit.-socj. 1989-1991: WPK Katowice ZK-4 Gliwice, nr rej. KAF 765E,
nr inw. 1074A 1991-1995: PKT Katowice ZKT-4 Gliwice, nr rej. KAF 765E,
nr inw. 415A 1995-2001: PKT Katowice ZKT-4 Gliwice, nr rej. KBM 5523,
nr inw. 415A 2001-2002: PKT Katowice ZKT-4 Gliwice, nr rej. SG 20025,
nr inw. 415A 2002-2003: Tramwaje Śląskie S.A. ZKT-4 Gliwice, nr rej. SK 50341,
nr inw. 415A od 2003: KMTM Chorzów Batory, nr rej. SK 50341, nr inw.
1074A
Plany na przyszłość
Turystyczny Ikarus 250 jest już w wystarczająco zaawansowanym wieku, żeby starać
się o wpisanie go do rejestru zabytków techniki. W chwili obecnej trwa kompletowanie
dokumentacji, w tym opisu technicznego. Poszukujemy osób, które mogą nam w tym
pomóc znając tajniki budowy takiego pojazdu lub dysponując odpowiednią dokumentacją
(kontakt: tabor@kmtm.org.pl lub tel. 609 044 112). Chętnie również użyczymy obu autobusów do regularnego
kursowania - wystarczy pokryć koszty badań technicznych, ubezpieczenia oraz
bieżącego utrzymania.
W dalszej przyszłości chcielibyśmy, aby pojazdy te powróciły do oryginalnego
wyglądu i służyły jako pojazdy historyczne. Liczymy na wsparcie miłośników autobusów,
którym zależy na popularyzacji historii transportu miejskiego.
Chętni, którzy chcieliby zobaczyć autobusy z bliska proszeni są o kontakt z
Klubem.