Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym

Wybierz kierunek jazdy:


Tramwajowa linia turystyczna
Aktualności
Informacje o Klubie
Władze i zespoły Klubu
Statut
Organizowane imprezy
Kronika działalności Klubu
Kronika imprez
Wydawnictwa


Kronika imprez: Zimowa nocna podróż bez spalin
(29/30.01.2000)



Po wspaniałych wrażeniach z "Nocnej podróży bez spalin II", która odbyła się w lipcu 1999 roku postanowiliśmy zorganizować podobną imprezę, tym razem w zimowej, śnieżnej scenerii. Tegoroczna zima była dość kapryśna, ale podczas imprezy śniegu trochę było.

Wypożyczyliśmy od ZKT-5 ostatniego na Śląsku "kancioka", czyli wagon typu 102N nr 8. Funkcjonuje on obenie jako wóz szkoleniowy, dlatego też jest pomalowany na niebiesko i oznaczony jako "Ośrodek Szkolenia Motorniczych". Wagon oznaczony został jako "Pociąg specjalny" i kilka minut po 21:00 wyjechał z zajezdni Zawodzie. Po objechaniu Placu Wolności o godzinie 21:22 na przystanku Katowice Dworzec PKP zabraliśmy uczestników wycieczki i za pociągiem 132 wyjechaliśmy do Siemianowic. Tuż za przejazdem kolejowym w Wełnowcu (okolice przystanku Cynkownia) odbył się pierwszy fotostop. Po dotarciu do Placu Alfreda ruszyliśmy jako pociąg następny za pociągiem 132 do Siemianowic. Na przystanku "do wysiadania" na Placu Skargi mieliśmy chwilkę postoju. Stanowisko to jest ostatnim przystankiem na Śląsku oznaczonym słupkiem z literą "T". O 21:52 ruszyliśmy z powrotem do Placu Alfreda. Tutaj nastąpiło krzyżowanie się z pociągiem 122 co wymusiło konieczność manewrów wagonem. Najpierw wjechaliśmy na tor w kierunku Katowic (przystanek dla linii 13), a po odjeździe tramwaju linii 12 wycofaliśmy i mogliśmy wyruszyć w kierunku Chorzowa. Na przystanku Bytków Telewizja z powodu sygnalizacji świetlnej odbył się kolejny fotostop. Wrażenia z jazdy do Chorzowa jednotorową linią przez Węzłowiec z widokiem ośnieżonego Parku były wspaniałe. O 22:17 dotarliśmy do Placu Hutników. W planie był teraz przejazd torem technicznym łączącym Plac Hutników z Rynkiem. Tor jest używany bardzo rzadko (ostatnio w styczniu 2000r. podczas przejazdu wagonu typu N (#954) z okazji Finału WOŚP).

Na środku toru odbył się fotostop, zakłócony przez moment przez Jelcza 120M na linii 48, któremu bardzo się spieszyło.

Niestety druga część przejazdu przez łącznik nie była już taka pomyślna. Z bliżej nieokreślonych przyczyn awarii uległ pantograf wagonu, który dostał się ponad sieć trakcyjną, a następnie zaplątał się w linkę nośną sieci trakcyjnej. Zatrzymanie nie spodowało kłopotów w ruchu pociągów liniowych, a jedynie mały korek na ulicy. Po 45 minutach dotarło do nas Pogotowie Sieciowe z zajezdni w Chorzowie, które zajęło się usuwaniem awarii. Pogotowie Torowe, które również przyjechało zajęło się (z braku innych zajęć) czyszczeniem zwrotnicy wyjazdowej z toru technicznego. Podczas usuwania awarii konieczne było wyłączenie zasilania co spowodowało unieruchomienie kilku wagonów liniowych. Po uwolnieniu pantografu ze zwojów sieci trakcyjnej przyjechał po nas wagon 102Na #213 z zajezdni w Zawodziu. O 23:50 wyjechaliśmy składem 102Na+102N w kierunku trójkąta na ulicy Metalowców, gdzie musieliśmy zawrócić. Kompletnie zalana zwrotnica tego nie ułatwiała, ale jakoś się udało. Po drodze do Zawodzia kilka razy dał o sobie znać luzownik ostatnego wózka "kancioka", na szczęście odbyło się bez poważniejszej awarii.

Tuż przez 1:00 w nocy wjechaliśmy na teren zajezdni w Zawodziu. Tutaj zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie i odbyło się głosowanie nad wyborem zastępczego wagonu na dalszą część imprezy. Do wyboru był skład 105N+105N lub wagon 102Na. Przy minimalnych głosach sprzeciwu wybrana została stodwójka. Wszyscy udali się do tegoż wagonu (również wagon szkoleniowy, numer 7).

Niestety, ze względu na niesubordynację miłośników ze stołecznego miasta W., imprezę musieliśmy zakończyć przed terminem.

Wczesnym rankiem uczestnicy rozjechali się do domów pierwszymi porannymi (lub ostatnimi nocnymi) tramwajami.

Z powodu prześladującego nas tej nocy pecha, w czasie krótkiej podróży naszym kanciokiem nie spotkaliśmy ani jednego pociągu nocnego na trasie.


Relację sporządził: Jakub Jackiewicz.

fot. Robert Blicharz
Wełnowiec Cynkownia

fot. Robert Blicharz
Siemianowice Plac Skargi

fot. Robert Blicharz
Chorzów Rynek - tak zakończyła się nasza przejażdżka

fot. Robert Blicharz
Pracownicy Pogotowia Górnej Sieci podczas akcji ratunkowej

ze zb. KMTM
Zdjęcie pamiątkowe w zajezdni Zawodzie





© 1999-2024 Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym − Wszystkie prawa zastrzeżone.