W roku 2001 zbiegły się trzy okrągłe rocznice - 100 lat wcześniej
ukończono budowę linii tramwajowej Bytom - Mysłowice stanowiącej do dnia
dzisiejszego kręgosłup sieci tramwajowej GOP, 70 urodziny obchodziła
zajezdnia tramwajowa w Chorzowie Batorym, a również 70 lat temu rozpoczęła
kursowanie linia tramwajowa oznaczona numerem 7. Z tej okazji Klub
Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym, przy współpracy z
Przedsiębiorstwem Komunikacji Tramwajowej w Katowicach i Zakładem Usług
Technicznych i Komunikacji Tramwajowej nr 2 w Chorzowie zorganizował
dwudniową imprezę składającą się z dwóch części składowych - w dniach 14 i
15 lipca 2001r. udostępniono do zwiedzania zajezdnię Chorzów Batory, a na
historycznej trasie linii 7, czyli Bytom Plac Sikorskiego - Mysłowice
Dworzec PKP kursował pociąg specjalny obsługiwany wagonami zabytkowymi
N+4ND1-1100+1263, zamiennie z "kanciokiem" 102N-8, którymi
można było się nieodpłatnie przejechać.
Przygotowania do obchodów trwały kilka miesięcy. Na początku lipca wszystko
było już zapięte na ostatni guzik - do tego stopnia, że szef imprezy mógł
z żoną wyjechać na spływ kajakowy... Na kilka dni przed jubileuszem na
posterunku regulatora pod zajezdnią pojawiła się okolicznościowa tablica,
a w tramwajach - ogłoszenia o przygotowywanych atrakcjach.
Na terenie zajezdni zainteresowani mogli zwiedzić stary i nowy warsztat
(na starym warsztacie atrakcją były: wagon N-115R przeznaczony do remontu
kapitalnego oraz ostoja z przedwojennego wagonu typu Chorzów, a na nowym
warsztacie można się było przyjrzeć pracom przy modernizacji wagonów typu
105Na, którym instalowany był impulsowy układ rozruchu i hamowania oparty
na tyrystorach GTO). Kolejną halą na trasie zwiedzania była wozownia,
gdzie prowadzone są bieżące naprawy oraz przeglądy wagonów. Tutaj
zorganizowano również dość niecodzienną atrakcję w postaci przejazdu
wagonem tramwajowym przez myjnię - dostarczyło to dużo radości,
szczególnie młodszym uczestnikom imprezy. Na placu postojowym ustawiono
natomiast wagony reprezentujące wszystkie typy eksploatowane obecnie przez
zajezdnię Chorzów Batory - począwszy od ostatniego już wagonu typu 102N
(nr 8, nauka jazdy) przez 102Na, 105N, 105Na, zmodernizowane 105N/MH oraz
cały przegląd taboru roboczego (jedyne w swoim rodzaju stycznikowe wagony
13N i 105N, a także pługi na bazie wagonów typu N). Przed halą warsztatu
ustawiona została podbijarka torowa firmy Plasser&Theurer oraz tabor
samochodowy - dźwig typu Pogot, pogotowie do wykolejeń i pogotowie górnej
sieci (które prezentowało swoje możliwości wszystkim chętnym). Ostatnią
atrakcją zwiedzania była wystawa historyczna w świetlicy zakładowej, gdzie
członkowie Klubu zaprezentowali bogatą kolekcję zdjęć, dokumentów,
biletów, kasowników, tablic i innych przedmiotów związanych z komunikacją
tramwajową - jednym słowem wszystkiego, co udało się wyszperać Sekcji
Historycznej. Można tam było również nabyć monografię "Dzieje hajduckich
tramwajów" (praca zbiorowa pod redakcją Bogusława Moleckiego) wydaną
specjalnie na tę okazję. Sekcja Modelarska zaprezentowała modele wagonów
liniowych i technicznych.
Drugim elementem imprezy był przejazd wagonami zabytkowymi. Tutaj nie
obyło się bez dodatkowych atrakcji - dwukrotnie skład "eNek" zastępować
musiał "Kanciok", czyli wagon 102N-8. Pociąg specjalny niestrudzenie
przemierzał niezwykle ciekawą trasę linii 7 pozując w ciekawszych
miejscach do zdjęć oraz wzbudzając spore zainteresowanie wśród pasażerów,
którzy ochoczo korzystali z możliwości bezpłatnego przejazdu zabytkowymi
wagonami. Przy wjeździe i wyjeździe z zajezdni Chorzów Batory "eNkom"
towarzyszyła Orkiestra Zakładowa PKT Katowice, będąca rówieśniczką
zajezdni.
Podsumowując - z przejazdu i możliwości zwiedzenia zakładu skorzystało
wielu mieszkańców regionu i miłośników komunikacji miejskiej z kraju
i zagranicy. Po jubileuszu pozostało mnóstwo wrażeń i fotografii -
zarówno wagonów historycznych na trasie, jak i np. dzieci w czapkach
tramwajarskich za stołem pełnym modeli. Relacje z imprezy pojawiły się
w prasie codziennej, "Świecie Kolei" i telewizji. Najważniejsze jednak
jest to, że uświadomiliśmy sobie, ile lat ma "taka zwykła rzecz" jaką
jest tramwaj... Pozytywne doświadczenia z organizacji Dni Otwartych
Zajezdni Chorzów Batory powodują, że planujemy w 2003 roku zorganizować
podobną imprezę w zajezdni Będzin, z okazji 75-lecia komunikacji
tramwajowej w Zagłębiu Dąbrowskim.
 |
|
Bilet pamiątkowy |
Więcej informacji:
Wydawnictwa
Relację sporządził: Bogusław Molecki. |