Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym

Wybierz kierunek jazdy:


Tramwajowa linia turystyczna
Aktualności
Informacje o Klubie
Władze i zespoły Klubu
Statut
Organizowane imprezy
Kronika działalności Klubu
Kronika imprez
Wydawnictwa


Kronika imprez: Majówka z tramwajami bytomskimi - 90 lat tramwajów bytomskich
(3.05.2003)



90 rocznica uruchomienia miejskich tramwajów bytomskich oraz smutna 20 rocznica zawieszenia ruchu tramwajowego na liniach do Wieszowej i Stolarzowic stały się okazją do zorganizowania okolicznościowej imprezy.

Historyczną chorzowską N-ką 1100 podstawiliśmy się na Plac Sikorskiego w Bytomiu, skąd punktualnie o 9:34, po zabraniu wszystkich chętnych, wybraliśmy się w trasę. Pierwszym punktem programu był ogryzek linii tramwajowej do Rokitnicy, czyli odcinek do Pętli Wrocławskiej w Bytomiu. Stamtąd (przystając po drodze na fotostop w parku) pojechaliśmy do zajezdni Łagiewniki. Tam, po przemanewrowaniu (zmiana kierunku jazdy) pojechaliśmy aż do zajezdni Stroszek - zwiedzania zajezdni wprawdzie nie było, ale wagon przedefilował przez cały teren zajezdni dając możliwość podglądania co tam się ciekawego znajduje i wykonania kilku zdjęć. Po powrocie do Bytomia pojechaliśmy do Dąbrówki Wielkiej - po drodze obserwowaliśmy niesamowite klimaty księżycowego krajobrazu poprzemysłowego. Z Dąbrówki Wielkiej skierowaliśmy na podstawową linię tramwajów bytomskich, prowadzącą do historycznej pierwszej zajezdni miejskich tramwajów, czyli na ulicę Piekarską. Poruszaliśmy się jako pociąg następny za pociągiem planowym linii 38. Z ulicy Piekarskiej dojechaliśmy po raz drugi do Pętli Wrocławskiej, gdzie usłyszeliśmy komunikat:

"Szanowni Państwo, z uwagi na brak torowiska na dalszej części trasy, prosimy o dokonanie przesiadki na autobus komunikacji zastępczej."

Tak więc w dalszą podróż udaliśmy się autobusem. Był nim Ikarus 280.26 nr 854 udostępniony nieodpłatnie przez firmę Meteor Jaworzno. Przed odjazdem wykonaliśmy jeszcze pamiątkową fotografię.

"Zatramwaj" wzbudzając spore zdziwienie i zaskoczenie pasażerów na przystankach odwiedził wszystkie zlikwidowane trasy w rejonie Rokitnicy - jako T-31 pojechaliśmy do Wieszowej, później jako T-32 do Stolarzowic, a następnie jako T-33 do Mikulczyc. Z przyczyn technicznych nie zaliczyliśmy trasy linii 34 do Dąbrowy Miejskiej - szkody górnicze spowodowały, że większa część trasy tej linii już nieistnieje, a dostępne drogi nie nadają się do podróżowania Ikarusem. Po zaliczeniu zachodniej części trasy, niejako na deser, podjechaliśmy znów na ulicę Piekarską. Obecny dzierżawca dawnej zajezdni tramwajowej - PKM Bytom, zezwolił nam na zawrócenie na terenie tej zajezdni (obecnie plac postojowy autobusów). Była to oczywiście okazja do obfotografowania taboru jaki się tam znajduje. Później jako T-35 zjechaliśmy pod Kościół św. Trójcy, a impreza zakończyła się kilka minut później na dworcu autobusowym w Bytomiu.


Imprezę przygotował i relację sporządził: Jakub Jackiewicz.

fot. Krzysztof Bojda
Bytom, ul. Moniuszki

fot. Krzysztof Bojda
Przed bramą zajezdni Łagiewniki

fot. Krzysztof Bojda
Na mijance w Brzezinach Śląskich

fot. Krzysztof Bojda
Bytom Stacja Ruchu, w towarzystwie liniowego 954

fot. Krzysztof Bojda
Bytom, Pętla Wrocławska

fot. Krzysztof Bojda
Zdjęcie pamiątkowe uczestników

fot. Marcin Bul
Miechowice, pl. Szpitalny

fot. Marcin Bul
Wieszowa, ul. Bytomska

fot. Marcin Bul
Stolarzowice

fot. Marcin Bul
Mikulczyce Dworzec PKP

fot. Marcin Bul
Bytom Kościół św. Trójcy

fot. Marcin Bul
Bytom Stacja Ruchu, znów razem z 954





© 1999-2024 Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym − Wszystkie prawa zastrzeżone.