Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym

Wybierz kierunek jazdy:


Tramwajowa linia turystyczna
Aktualności
Informacje o Klubie
Władze i zespoły Klubu
Statut
Organizowane imprezy
Kronika działalności Klubu
Kronika imprez
Wydawnictwa


Kronika imprez: Po GOP-ie wagonami 102Na do upadłego - pożegnanie wagonów 102Na
(10.05.2008)



10 maja 2008 r. zorganizowaliśmy specjalny przejazd po całej sieci tramwajowej wagonami 102Na w związku z ich wycofywaniem z ruchu liniowego. Nawiązując do pierwszej klubowej imprezy nazwaliśmy go "Po GOP-ie wagonami 102Na do upadłego". Nazwa trafnie oddawała charakter imprezy w czasie której pokonaliśmy blisko 150 km przez 10 godzin jazdy dwiema czerwonymi stodwójkami - 165 i 205, ostatnimi liniowymi wagonami tego typu w GOP.

Już ilość napływających zgłoszeń wprawiała nas w osłupienie, ostateczna frekwencja przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Przez wagony przewinęło się podczas imprezy blisko 200 osób! Poza osobami z GOP-u gościliśmy przedstawicieli nawet tak odległych miast jak Gdańsk, czy Szczecin, nie zabrakło również gości zza granicy. Wszystkim serdecznie dziękujemy za przybycie!

Dzień przed imprezą członkowie Klubu oraz obsługa techniczna zajezdni Zawodzie pracowicie przygotowywali wagony do imprezy - usunięte zostało liniowe oznakowanie KZK GOP, w zamian w wagonach zawisły informacje imprezowe w tym obrazkowa historyjka "Na fotostopie" (patrz obrazek poniżej).

W sobotę rano w oczekiwaniu na przyjazd uczestnicy zebrali się na przystanku tramwajowym przy dworcu PKP w Katowicach. Towarzyszyli im licznie przybyli przedstawiciele mediów. Punktualnie o 8:50 dwa czerwone przegubowce wypełniły się do ostatniego miejsca i odjechały do Siemianowic Śląskich.

W drodze do Siemianowic, na pl. Alfreda odbył się pierwszy fotostop, oczekiwaliśmy bowiem na mijankę z pociągiem planowym. Po kilkuminutowym postoju odjechaliśmy wspólnie do pętli położonej przy pl. Skargi. Tam odbyło się oficjalne powitanie uczestników oraz wyjaśnienie zasad, które obowiązują podczas takiego przejazdu specjalnego, a związane są z m.in. z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom oraz niepowodowania zakłóceń w ruchu tramwajów liniowych. Imprezowym stodwójkom towarzyszył "szybkowiec" 105N 338 - wagon odbudowany do wyglądu fabrycznego dzięki staraniom KMTM. Tego dnia specjalnie wyjechał na linię 12 (zwykle kursuje na linii 13), aby pokazać się przybyłym miłośnikom.

Z Siemianowic odjechaliśmy w kierunku Bytomia. Mijając wieżę telewizyjną, WPKiW i "Krajcok" dotarliśmy do pl. Hutników w Chorzowie - tam skorzystaliśmy z technicznego toru łączącego trasę linii 12 z tą prowadzącą do Bytomia. Z uwagi na to, że odcinek ten jest sporadycznie wykorzystywany w ruchu liniowym podczas przejazdu towarzyszyli nam "kowole", czyli pracownicy pogotowia torowego, którzy wcześniej wyczyścili dokładnie zwrotnicę i szyny. Po pokonaniu tego ciekawego odcinka pomknęliśmy dalej. Kolejny fotostop zorganizowany został przed przystankiem Bytom Arki Bożka - w tle znalazły się spore nachylenia toru.

W centrum Bytomia pierwotnie planowany był przejazd ulicą Jagiellońską. Remont placu Sikorskiego, który spowodował trudności już na etapie planowania przejazdu i teraz pokrzyżował nam szyki. Przejazd Jagiellońską okazał się bowiem niemożliwy do zrealizowania z uwagi na trwające prace drogowe. Zawracanie w Bytomiu odbyło się więc na trójkącie torowym przy Urzędzie Miasta stając się okazją do sfotografowania i sfilmowania manewrujących stodwójek.

Po zawróceniu podążyliśmy z powrotem do Chorzowa - jest to obecnie jedyna możliwość przejazdu do Świętochłowic. Kolejna okazja do zdjęć trafiła się więc na ulicy Wolności - chorzowskim deptaku. Stamtąd udaliśmy się trasą linii 17 przez Świętochłowice do Chebzia. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w klimatycznej dzielnicy Lipiny, tuż przed mijanką, stając się lokalną atrakcją.

Na pętli w Chebziu odbyło się przegrupowanie sił i udaliśmy się na najbardziej skomplikowany fotostop podczas imprezy, czyli słynne "tuneliki". Jako pierwszy odjechał wagon 165 i zawiózł chętnych do fotografowania na miejsce, po czym odjechał na mijankę. Po kilku minutach ruszył wagon 205 i powoli toczył się przez wąwóz. Ogromna liczba uczestników spowodowała, że praktycznie został tam zablokowany żywą barykadą aparatów fotograficznych i kamer oraz ich właścicieli. Po wykonaniu zdjęć wszyscy oni musieli zmieścić się w jednym wagonie i dojechać do mijanki, gdzie oba wagony ustawiły się równolegle. Po krótkiej przerwie odjechaliśmy już w standardowym szyku w kierunku Gliwic.

Kolejna okazja do zdjęć była w Gliwicach. Najpierw przy ulicy Zabrskiej, a później na pętli w Wójtowej Wsi. W międzyczasie, przy dworcu kolejowym, ewentualni chętni mogli na chwilę opuścić imprezę i uzupełnić kalorie w żołądkach lub zapasy w plecakach. Na pętli zamieniliśmy się kolejnością z liniową "4" i po przerwie wyruszyliśmy w drogę powrotną. W Gliwicach odbył się jeszcze fotostop - na ponad stuletnim wiadukcie nad (nieistniejącą już dzisiaj) linią kolejową. Tu po raz kolejny stodwójki musiały zmagać się z żywą ludzką barykadą ustawioną na torowisku :-).

Na pętli w Chebziu, którą odwiedziliśmy ponownie, czekał na nas poczęstunek w postaci bułek z serem zasponsorowanych przez KZK GOP i przywiezionych służbowym "niebieskim peżotem". Po posileniu się odjechaliśmy razem z liniową "9" w kierunku Chorzowa. Fotostop zorganizowaliśmy na mijance na Zgodzie, przy świętochłowickiej komendzie policji. Stamtąd zajechaliśmy do zajezdni Chorzów Batory.

Odwiedzenie ten zajezdni, od dwóch lat mieszczącej już tylko zakład remontowy, było obowiązkowym punktem programu - to właśnie tu zawsze stodwójek było najwięcej i nieodłącznie kojarzą się z tą zajezdnią. Był też drugi powód - tylko tu było na tyle miejsca i spokoju, żeby wykonać pamiątkową fotografię uczestników imprezy - przy tak ogromnej ich liczbie nie było to łatwe, ale udało się. Prawie dwustu uczestników i dwa czerwone przegubowce uwieczniono przed halą wozowni. Z zajezdni obraliśmy kierunek Zagłębie - jednak z uwagi na trwającą przebudowę ulicy Gliwickiej w Katowicach musieliśmy pojechać objazdem przez chorzowski Rynek.

Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze na Rynku w Katowicach, a później tuż za mijanką na Stawikach. Pierwszym punktem naszej podróży po Sosnowcu był trójkąt torowy w rejonie ul. Okrzei. Manewrowanie dwóch wagonów sfotografowane i sfilmowane zostało z każdej możliwej strony, budząc niemałe zdziwienie kierowców. Z Konstantynowa mieliśmy udać się na Pętlę Będzińską zlokalizowaną w dzielnicy Pogoń. Jednak pech chciał, że nie dojechaliśmy tam, dostarczając jednak uczestnikom dodatkowych atrakcji.

Tuż przez Rondem im. Edwarda Gierka w Sosnowcu w wagonie 165 połamał się bowiem pantograf. Wagon utknął na środku skrzyżowania. Po przyjeździe pogotowia górnej sieci, które poskładało resztki pantografu, aby nie zagrażały bezpieczeństwu sformowaliśmy skład 2x102Na i (już z pominięciem Pogoni) odjechaliśmy do Katowic. Jazda składem stodwójek była nie lada atrakcją. W Szopienicach odbyły się więc dwa specjalne fotostopy (jeden na Stawikach, drugi przy poczcie).

I to już prawie koniec imprezy. Wagon 165 zostawiony został w zajezdni Zawodzie, a pozostałych uczestników do centrum Katowic odwiozła stodwójka 205, po czym zjechała do zajezdni. Za nami ponad 10 godzin jazdy i blisko 150 km przejechanych przez każdy z wagonów. Popularne stodwójki zasłużyły na tak huczne pożegnanie. Ich liniowa eksploatacja zakończyła się 22 września 2008 r. - po ponad 38 latach, a licząc również wagony 102N, czyli "kancioki" - po prawie 39.

Specjalne podziękowania za pomoc w organizacji i obsłudze przejazdu należą się:
- obsłudze i motorniczym pociągów specjalnych za zaangażowanie w czasie przejazdu,
- Iwo Tondosowi ze Szczecina za zapewnienie dodatkowej łączności radiotelefonicznej,
- Markowi Krasowskiemu oraz pozostałym pracownikom Służby Kontroli Ruchu Tramwajów Śląskich S.A. za opiekę podczas przejazdu,
- Alodii Ostroch z KZK GOP za zorganizowanie poczęstunku dla gości imprezy.

O imprezie, zarówno przed jak i po, szeroko rozpisywały się lokalne media:

Pokazali nas:

- "Pożegnanie z `cyklopem`" - Maciej Poloczek, Telewizja Katowice ("Aktualności") oraz TVP Info, 10.05.2008 - zobacz (plik wmv, 4,07 MB),
- "Koniec cyklopów" - Alicja Sudak, Telewizja Silesia ("Silesia Informacje"), 10.05.2008 - zobacz (plik avi, 5,43 MB).

Powiedzieli o nas:

- "Pożegnanie tramwajów" - Radio Katowice, 10.05.2008 - posłuchaj (plik mp3, 422 kB),
- "Pożegnanie `sto dwójek`" - (j.g.), Radio eM, 10.05.2008 - przeczytaj,
- AntyRadio.

Napisali o nas:

- "Wagonami 102Na do upadłego" - Sosnowiec Online, 06.05.2008 - przeczytaj,
- "Tramwaje Śląskie żegnają się z cyklopami" - tg, Gazeta Wyborcza, 09.05.2008 - przeczytaj i zobacz zdjęcia,
- Echo Miasta,
- "Śląskie `ogórki` po raz ostatni na trasie" - IAR, Polska The Times, 10.05.2008 - przeczytaj,
- "Pasjonaci zorganizowali pożegnanie `Stodwójek`" - mark40, mmsilesia.pl, 11.05.2008 - przeczytaj,
- "Zanim pojadą na cmentarzysko tramwajów" - Krzysztof P. Bąk, POLSKA Dziennik Zachodni, 12.05.2008 - przeczytaj,
- "Ślązacy żegnają `ogórki`" - PAP/Andrzej Grygiel, Wirtualna Polska, 13.05.2008 - zobacz zdjęcia,
- "Ostatnie dwie parówki" - Paweł Mikołajczyk, Chorzowianin, 14.05.2008,
- "Ogórki idą na żyletki" - mal, Super Express, 12.05.2008,
- "Czerwony 102" - (jak), Głos Zabrza i Rudy Śląskiej, 15.05.2008,
- "Pożegnanie wagonów typu 102Na" - Biuro Prasowe KZK GOP, 12.05.2008 przeczytaj.

Sfotografowali i sfilmowali nas:

- Zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej,
- Zobacz film z imprezy autorstwa 'observatora' w serwisie Vimeo,
- Zobacz film z imprezy autorstwa 'RGFK' w serwisie YouTube.


Relację sporządził: Jakub Jackiewicz.

ze zb. Adama Micka
Zajezdnia Chorzów Batory - uczestnicy imprezy

fot. Adam Muth
Chropaczów

fot. Wojciech Liberda
Gliwice, ul. Chorzowska

fot. Piotr Wiśniewski
Chebzie

fot. Jakub Zaporowski
Gliwice, ul. Zwycięstwa

fot. Sławomir Nadolski
Chorzów, pl. Hutników

fot. Adam Mick
Sosnowiec, trójkąt przy ul. Okrzei





© 1999-2024 Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym − Wszystkie prawa zastrzeżone.