O tym, że na śląsko-zagłębiowskie tory powrócił tramwaj 13N dowiedzieć się można było już podczas Dnia otwartego zajezdni Stroszek w Bytomiu. Jednak to listopad jest miesiącem najbardziej związanym z historią tego typu pojazdów na Górnym Śląsku wszak 23 listopada 1962 roku pierwszy zaczął, a 24 listopada 1985 roku ostatni skończył liniową służbę.
16 listopada ponad 40-osobowa grupa miłośników komunikacji miejskiej wzięła udział w przejeździe historycznym wagonem numer 308 nazwanej 13x13. Wagon już
w pełni w śląskich barwach kremowo-czerwonych odwiedził te miejsce, w których liniowe Trzynastki się pojawiały. Nie mogło zabraknąć na trasie siedmiogodzinnej wycieczki centrum Katowic, zajezdni Zawodzie, Siemianowic Śląskich czy Chorzowa, ale wagon dotarł również trasą niegdyś obsługiwanej przez katowicką zajezdnię linii 24 na ulicę Okrzei
w Sosnowcu oraz... po raz pierwszy od 1967 roku na ulicę Metalowców w Chorzowie, gdzie zajechał aż pod bramę firmy Alstom Konstal S.A., w miejsce, gdzie został wyprodukowany! Wzbudził niemałe zainteresowanie na twarzach mijanych osób, nikt też nie zliczy, ile zdjęć
i nagrań filmowych powstało podczas tego symbolicznego powrotu wagonu 13N na tory Katowic. Wszyscy uczestnicy imprezy zgodnie stwierdzali, że wagon mimo swych 46 lat jest pełen werwy i bez wątpienia wzbogaca swoją obecnością śląski krajobraz.
Napisali o nas:
- "13x13" - Silesia Tram News, Nr 12/33 - grudzień 2013, strona 9 - przeczytaj.
Relację sporządzili: Jakub Drogoś i Dominik Wójcik.
|