27 lutego 1951r. narodziło się Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
w Katowicach. Ponad 40 lat później - 1 października 1991r. z jego struktur
wydzielono Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach. Łącząc oba
jubileusze, a także wykorzystując fakt, że WPK nadal istnieje (choć od
1992 roku jest w likwidacji) i jak na takiego staruszka ma się całkiem nieźle
(przynosi nawet zysk) Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym
postanowił wyprawić szacownym jubilatom imprezę urodzinową. Na pętlach przy
Stadionie Śląskim w Chorzowie zorganizowano wystawę ukazującą rozwój taboru
tramwajowego na przestrzeni 50 lat działalności WPK i 10 lat działalności PKT.
Zaprezentowano następujące wagony:
- N 1100 z 1953 roku
- 102N 150 z 1970 roku
- 102Na 155 z 1970 roku
- 2x105Na 111+112 (nauka jazdy) z 1986 roku
- 105NT 789 z 1989 roku
- 2x105N/MH 374+614 zmodernizowane w 2001 roku
- 2x111N 613+373 z 1993 roku
- 116Nd 802 z 2000 roku
Niestety nie został wystawiony jedyny wagon tramwajowy, który przeżył całe
WPK - rozpoczął eksploatację w 1949 roku i służy nieprzerwanie do dziś.
Chodzi oczywiście o bytomską "eNkę" 954. Wagon ten w lipcu trafił do remontu
kapitalnego, który (jak się później okaże) zakończy się dopiero na początku
2002 roku.
Zabytkową chorzowską "eNką" 1100 każdy chętny mógł się bezpłatnie przejechać
na specjalnej jubileuszowej linii "50", która kursowała na trasie Chorzów
Stadion Śląski - Katowice Plac Wolności przez cały czas trwania imprezy.
Pozostałe wagony również nie stały bezczynnie - odwiedzający mogli je
dokładnie obejrzeć, wykonać rundkę dookoła obu pętli, a także dowiedzieć
się mnóstwa ciekawostek i informacji, których dostarczali członkowie KMTM
oraz pracownicy PKT. Skład wagonów 2x111N prezentował swoje dwukierunkowe
możliwości jeżdżąc po trzecim torze między pętlami w obie strony.
Przy okazji, w wagonie 116Nd-802 w cieniu Sztandaru WPK Katowice można
było również zakupić monografię "Dzieje hajduckich tramwajów" wydaną z okazji
70-lecia zajezdni Chorzów Batory, 100-lecia linii tramwajowej Bytom-Mysłowice
i 70-lecia linii nr 7 (praca zbiorowa pod redakcją Bogusława Moleckiego).
W godzinach popołudniowych wagony rozjechały się do swoich macierzystych
zajezdni co również dostarczyło atrakcji w postaci jazdy jednym z dwóch
ostatnich wagonów 105NT w Polsce, czy też odbycia długiej podróży z Chorzowa
do Gliwic wagonami 111N.
Sto lat dla WPK i PKT!
Więcej informacji:
Wydawnictwa
Relację sporządził: Jakub Jackiewicz. |