Zawsze mile widziani są u nas miłośnicy komunikacji miejskiej z regionów kraju, jak również z zagranicy. W lipcu 2004 roku z trzydniową wizytą przyjechali koledzy i nawet jedna koleżanka z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych z Poznania. Ponad dwudziestoosobowa grupa z Pyrogrodu, korzystając z pięknej słonecznej pogody, zwiedziła prawie całą sieć tramwajową GOP-u oraz dwie zajezdnie.
Przez pierwsze dwa dni podróżowaliśmy składem historycznych wagonów N+4ND1 1100+1263. Pierwszego dnia zwiedziliśmy trasy w Gliwicach i Zabrzu, dojechaliśmy do Dąbrówki Wielkiej oraz, tradycyjnie, na pętlę w Chebziu. Kolejny dzień upłynął na pokonywaniu torowisk w Rudzie Śląskiej, Bytomiu oraz Katowicach, Chorzowie i Siemianowicach - tego dnia w programie było również zwiedzanie zajezdni Chorzów Batory. Trzeciego dnia nastąpiła odmiana i w podróż po Zagłębiu Dąbrowskim zabrała nas stodwójka nr 168. Nawiedziliśmy również zajezdnię Zawodzie, gdzie dodatkowo odbyła się krótka przejażdżka Citadisem.
Poznańscy miłośnicy chłonęli atrakcje górnośląsko-dąbrowskich tramwajów z otwartymi oczami. Zaskoczeni i często zdziwieni poznawali specyficzne rozwiązania techniczne i ruchowe, z sygnalizacją ręczną na czele. Podróż urozmaicały różnorodne trasy i krajobrazy - poprzemysłowe ruiny w Brzezinach Śląskich, czy Rudzie Śląskiej, stare kamienice i wielkomiejski klimat w Gliwicach, Bytomiu i Chorzowie, zrujnowane torowiska (to niestety większość tras) i nowoczesna infrastruktura wzdłuż Drogowej Trasy Średnicowej w Katowicach. Do tego masa odcinków jednotorowych (niespotykanych przecież w Poznaniu), ale również dwutorowe wydzielone trasy wzdłuż szerokich gierkowskich arterii komunikacyjnych Zagłębia.
Podziękowania należą się spółce Tramwaje Śląskie za udostępnienie wagonów, motorniczym za spełnianie różnorodnych zachcianek uczestników. Wypada również podziękować za podziękowania jakie nasz Klub otrzymał od KMPS :-).
Relację sporządził: Jakub Jackiewicz. |